Hiroshi MORITANI
Associate Professor Office C402 E-mail: h_moritani [at] Okayama-u.ac.jp |
Education
M.A. (2008) Kanda University of International Studies
Ph.D. (2021) Hiroshima City University
Publications (Refereed)
宮本弦・森谷浩士・倉住修・安藤聖子・齊藤涼子(2019). 指導者養成プログラムの段階的開発に関する継続研究―コア・カリキュラム「小学校英語コース」具体化の試み―『日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要』第38号, 111–127.
Moritani, H. & Iwai, C. (2019). Role identities of Japanese teachers of English at Japanese universities. In P. Clements, A. Krause, & P. Bennett (Eds.), Diversity and inclusion. 50–56. Tokyo: The Japan Association of Language Teaching (JALT).
Moritani, H. (2019). Non-Japanese university English teachers’ perceptions of their professional roles: Constructing a hypothesis model with the modified grounded theory approach. 『大学英語教育学会中国四国支部研究紀要』第16号, 49–66.
Moritani, H. (2018). Reflecting on teacher roles using visual methods. In P. Clements, A. Krause, & P. Bennett (Eds.), Language Teaching in a Global Age: Shaping the Classroom, Shaping the World, 1–7. Tokyo: The Japan Association of Language Teaching (JALT).
Moritani, H. (2018). A preliminary investigation into the role identity of non-Japanese English teachers at Japanese universities. 『大学英語教育学会中国四国支部研究紀要』第15号, 143–157.
Moritani, H. & Manning, C. (2017). Effects of short-term study abroad on L2 motivation. The 2016 PanSIG Journal, 182–192.
宮本弦・小林美代子・森谷浩士 (2011). 小学校教員の英語学習ニーズの分析―英語運用力向上のための研修に関する意識を探る―『日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要』第30号, 33–49.
小林美代子・森谷浩士 (2010). 小学校英語活動指導に必要な英語力とは?『小学校英語教育学会(JES)紀要』第10号, 19–24.
森谷浩士 (2009). 日本語談話の省略解釈に与える母語の影響―中国語母語話者と英語母語話者を対象として―『言語科学研究(神田外語大学大学院紀要)』第14号, 25–49.
Publications (Non-refereed)
Moritani, H. (2020). Exploring the role perceptions of university English teachers: A comparison between Japanese and non-Japanese teachers. 『広島経済大学研究論集』42号, 3巻, 51–65.
森谷 浩士 (2019). 大学英語教師の役割認識に関する探索的研究 —質的データの分析から得られた研究方法論への示唆— 広島市立大学国際学部(編)『複数の「感覚・言語・文化」のインターフェイス』125 – 140.
Moritani, H. & Iwai, C. (2018). A multiple case study on the role perceptions of English as a foreign language teachers at Japanese universities. 『広島経済大学研究論集』41(2), 55–70.
Manning, C. & Moritani, H (2018). Motivational profiles of Japanese university learners of English: A longitudinal study continued. In W. Finke (Ed.), Studies in Language Contact, Conflict, and Development: Language Education, 20–30. NY: ASG Publications.
Moritani, H. & Manning, C. (2017). Motivational profiles of Japanese university learners of English: A longitudinal study. 『総合政策論叢』第33号, 41–53.
Moritani, H. & Manning, C. (2016) Motivational profiles of Japanese university learners of English: A case of sociology majors in rural Japan. 『総合政策論叢』第32号, 71–89
Moritani, H., Manning, C., & Henneberry, S. (2016). Preliminary findings of L2 motivational changes in a short-term study abroad. 『総合政策論叢』第31号, 41–56.
Presentations
Moritani, H. & Iwai, C (2018). Japanese English teachers’ role identities. JALT 44th Annual International Conference, グランシップ静岡.
Moritani, H. (2018). Non-Japanese English teachers’ construction of professional role identities. The 57th JACET International Convention, 宮城学院大学.
森谷浩士 (2018).大学英語教員の教師アイデンティティーに関する質的研究. 大学英語教育学会中国四国支部春季研究大会, 広島市立大学.
Manning, C. & Moritani, H. (2018). Motivational profiles of Japanese university learners of English: A longitudinal study continued. The 4th international conference, American Society of Geolinguistics in Tokyo 2018, 大東文化大学.
Moritani, H. (2017). Reflecting on teacher role using mind maps. JALT 43rd Annual International Conference, つくば国際会議場.
森谷浩士 (2017). 大学英語教員の教育に関わる役割認識についての質的研究. 大学英語教育学会中国四国支部研究大会, 香川大学.
Moritani, H. (2017). Narratives on teacher role identity: preliminary investigation of non-Japanese English teachers at the university level. The JACET 56th International Convention, 青山学院大学.
Moritani, H. & Manning, C. (2016). Effect of short-term study abroad on L2 motivation. JALT Pan-SIG Conference 2016, 名桜大学
Moritani, H. & Manning, C. (2016). Motivational profiling as a diagnostic tool. JALT Pan-SIG Conference 2016, 名桜大学
Moritani, H., Manning, C., & Henneberry, S. (2015). L2 learning motivation & short-term study abroad programs. 2nd annual conference on Global Higher Education, Lakeland College Japan.
Kobayashi, M. & Moritani,H. (2011). Examining language frameworks: A qualitative analysis of two Japanese language tests. The Association of Language Testers in Europe (ALTE) 4th International Conference, Krakow, Poland
Miyamoto, Y., Kobayashi, M. & Moritani, H. (2009). A survey on English levels needed for EYL teachers. JALT 35th International Conference, グランシップ静岡
森谷浩士・小林美代子 (2009). 日本語能力評価を考える―質的視点より―日本言語テスト学会第13回全国研究大会, 北海学園大学
小林美代子・宮本弦・森谷浩士 (2009). 指導に望まれる英語運用能力に関する小学校教員の意識. 小学校英語教育学会第9回全国研究大会, 東京学芸大学
小林美代子・森谷浩士 (2009). 小学校英語活動に必要な英語力とは? 小学校英語教育学会第9回全国研究大会, 東京学芸大学
Moritani, H. (2008). Mother tongue influence in processing Japanese. JALT 34th International Conference, 国立オリンピック青少年センター
森谷浩士 (2008).「見えないもの」を測る―日本語談話の省略要素について. 日本言語テスト学会第12回全国研究大会, 常磐大学